Sorteer op

Stappenplan

voor het invullen van jouw dag- of weekplanner
bij behoefte aan meer overzicht & structuur

 

De drie belangrijkste uitgangspunten:

1. Werken aan gezondheid en goede gewoontes
2. Een goede balans creëren tussen inspanning en ontspanning
3. Meer (tijd om te) genieten van de kleine dingen van alledag

 

1. Slaapritme

Begin met het noteren van je huidige of gewenste slaapritme op jouw planner. Het is het beste om zo veel mogelijk vaste slaaptijden aan te houden. Dit betekent iedere dag (ook in het weekend) rond hetzelfde tijdstip opstaan en gaan slapen. Het is daarnaast ook belangrijk om voldoende te slapen (dit is per persoon verschillend) en beter om ‘s avonds op tijd naar bed te gaan, dan pas later in de ochtend op te staan.

2. Eetmomenten

Plan in hoelaat je wilt ontbijten, lunchen en avondeten. Deze tijden zijn mede afhankelijk van jouw slaapritme, dus stem je eetmomenten hier op af. Plan deze blokken ruim in zodat je voldoende tijd hebt om rustig te kunnen eten. Houd bij het plannen ook rekening met de eventuele bereidingstijd van je maaltijd(en).

3. Werk of studie

Heb je een baan, eigen bedrijf of volg je een studie; vul dan je werkdagen of deze uren in op je planner. Houd hierbij rekening met eventuele reistijd. Heb je geen vaste werkmomenten omdat je bijvoorbeeld voor jezelf werkt? Begin dan eerst met stap 4 en reserveer vervolgens een aantal werkblokken verspreid over verschillende dagdelen. Mocht je dan tijdens zo’n werkblok geen werk hebben om te doen, dan kun je deze tijd ook gebruiken voor bijvoorbeeld je administratie of gewoon als tijd voor jezelf!

4. Afspraken & huishoudelijke taken

Blok vervolgens op je planner eventuele afspraken die je voor deze dag of week gemaakt hebt. Vergeet ook andere taken niet, zoals het doen van boodschappen, het huishouden of als je kinderen hebt; het brengen en ophalen van en naar de opvang of school. Houd bij iedere afspraak ook rekening met de reistijd en plan voldoende tijd rondom in. 

5. Sport & bewegen

Volg je bijvoorbeeld wekelijks een groepsles bij de sportschool of ben je lid van een sportvereniging? Noteer je eventuele vaste sport- en beweegmomenten op je planner. Het is heel goed voor je om iedere dag minimaal een half uur te bewegen, dus ook op de dagen dat je niet sport kun je een andere sport- of bewegingsactiviteit inplannen (zoals wandelen) zodat je toch iedere dag aan je beweging komt. 

6. Me-time & overige

Alle vaste zaken staan nu ingevuld op je planner en je ziet dat er nu duidelijk ‘gaten’ zijn ontstaan van tijd die je tussen deze vaste momenten door overhoudt. Vul deze blokken in met activiteiten die je op dat moment zou willen doen. Even tijd voor jezelf, afspreken met iemand of bijvoorbeeld wat tijd inplannen voor to do’s waar je normaal gesproken niet snel aan toekomt. Als je nog niet precies weet wat je tijdens zo’n blok wilt gaan doen, houd het dan gewoon nog open en beslis op het moment zelf. 

7. Markeer alle categorieën

Pak, als je die hebt, je markeerstiften erbij en markeer ieder soortgelijk blok in dezelfde kleur. Zo zie je in één oogopslag hoe de verdeling van jouw dag of week is.

 

 


1. Neem voor alles de tijd en plan ruim in. Het is niet prettig als je je moet haasten of zaken niet hebt gehaald. Daarnaast geeft het een positief gevoel als je ziet dat je de planning van de dag of week helemaal hebt kunnen volgen!

2. Ook als je je goed voelt is dit een belangrijk advies: denk aan je energiebalans en plan niet teveel inspannende activiteiten na elkaar maar wissel inspanning zoveel mogelijk af met ontspanning.

3. Doe vooral dingen die je energie geven of waar je een goed gevoel van krijgt. Zeg nee tegen ongewenste verplichtingen of afspraken waar je geen behoefte aan hebt en leer daarnaast je energievreters kennen.

4. Plan ‘s avonds geen grote of inspannende activiteiten in zodat je de dag rustig af kunt bouwen. Kijk zo min mogelijk naar schermen en doe iets wat rustig en offline is. Maak je ruim van tevoren klaar om te gaan slapen zodat je lichaam zich hierop kan voorbereiden.



Oefening baart kunst. Het hoeft allemaal niet perfect en het zal de eerste dagen of weken waarschijnlijk nog erg zoeken zijn hoe je de planner het beste kunt gebruiken en voor jou kan laten werken. 

Veel succes en plezier met het gebruik van jouw planner!
Liefs, Stefanie

 

 

© 2020 - 2021 Planjeweek.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel