Plantips

Daar zit je dan, met je super mooie, positieve nieuwe voornemen en een blanco planner. Waar start je? Hoe pak je het aan? En waar moet je op letten? Bij veel mensen kan het oppakken van plannen toch best lastig zijn. In het ergste geval voel je je na het leveren van je bestelling, een beetje aan je lot overgelaten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling dus ik deel graag op deze pagina fijne en handige tips met je, zodat ik je hopelijk een beetje op weg kan helpen! Deze tips zijn handig voor als je wilt starten met plannen en niet goed weet waar je moet beginnen, maar er zijn ook tips voor als je al wat langer bezig bent. Plannen is heel persoonlijk en niet alles werkt voor iedereen. Ik hoop dat deze tips je zullen helpen en inspireren om jouw manier te ontdekken.

Mocht je er toch niet helemaal uitkomen, dan kun je mij natuurlijk altijd even een berichtje sturen! Ik kijk dan graag even met je mee.
 

Klik hieronder om snel naar de juiste tip te gaan.
Tips als voorbereiding.
Tips voor als je gaat starten met plannen.
Tips voor tijdens het plannen.
Tips voor als je heel weinig energie hebt.

 

Voordat je begint (voorbereiding)

Stel realistische verwachtingen (want het zal echt niet in één keer meteen 'goed' gaan).
Vooral al je nooit eerder echt gepland hebt, kan het begin best wel even wennen zijn om een planning te maken. Misschien voelt het wat ingewikkeld of zelfs zonde van de tijd. Gun jezelf de tijd om het onder de knie te krijgen en erachter te komen wat het beste voor jou werkt. Zoals bij elke nieuwe gewoonte zul je het een beetje de tijd moeten geven. Uiteindelijk zul je merken dat het invullen van je planner steeds sneller gaat en dat het je ook veel tijd op gaat leveren. Dat klinkt top, toch?

Maak het jezelf makkelijk.
Plannen kan op een bepaalde manier ook confronterend zijn, want je leert jezelf en je tijdsbesteding kennen. Ook kunnen er allerlei belemmerende gedachten en patronen en omhoog komen, zoals bijvoorbeeld perfectionisme (netjes willen schrijven en vooral alles precies opvolgen) of faalangst (maar wat als het niet lukt?). Soms lijkt het makkelijker om het maar gewoon niet te doen, zodat je in ieder geval geen fouten kunt maken. Mijn tip is daarom: maak het jezelf makkelijk en begin klein. Het hoeft niet meteen perfect en dat gaat helaas ook niet. Je leert plannen alleen door het te doen en mild te zijn voor jezelf. 

Regel de hulpmiddelen die je graag wilt gebruiken.
Natuurlijk is jouw planner al een hulpmiddel ansich, maar om het leven nóg iets makkelijker te maken zijn er ook allerlei hulpmiddelen die je tijdens het plannen kunt gebruiken. Denk aan een uitwisbare FriXion pen (deze pen is niet van echt te onderscheiden als je schrijft, maar kun je net als een potlood uitgummen! Dat betekend dus nooit meer krassen op je planner!) of een setje markeerstiften. Met markeerstiften kun je op een heel gemakkelijke manier je planning super overzichtelijk maken. In de tips hieronder 'tijdens het plannen' kun je hier meer over lezen. 

Houd een stappenplan bij de hand.
In deze webshop heb ik een aantal stappenplannen uitgeschreven die je kunt gebruiken tijdens het maken van je planning. De volgorde kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen. Ze zijn vooral bedoeld als geheugensteuntje zodat je niets over het hoofd ziet of steeds opnieuw moet bedenken wat je ook alweer in kan plannen. Deze stappenplannen zijn fysiek als stevige, gelamineerde stappenplan kaarten te bestellen, maar ook gewoon terug te lezen op deze site. Zie onderaan deze tip voor de links.
Stappenplan bij overspannenheid en burn-out
Stappenplan bij behoefte aan meer overzicht en structuur

Bekijk verschillende manieren waarop je kunt plannen.
Op deze pagina kun je verschillende voorbeelden zien hoe je op je planner kunt schrijven. Handig als inspiratie!

Bedenk wat jou energie geeft.
Waar word je blij van? Waardoor vliegt de tijd? En door welke dingen kun jij weer helemaal opladen? Maak een lijstje voor jezelf of denk er even over na. Of, als je het niet precies weet, probeer de komende tijd wat verschillende dingen uit. En probeer dan deze zaken zoveel mogelijk in je planning te verwerken. Hoe groot of klein, lang of kort het ook is.. dat maakt niet uit. Je kunt ook klein beginnen en langzaam aan deze nieuwe gewoonte wennen. Het is namelijk veel makkelijker om je planning vol te houden als er dingen op staan waar je blij van wordt!

Maak je planning op een vast moment.
Net als bij ieder andere gewoonte is ook bij plannen regelmaat en routine belangrijk. Een vast moment in de dag of week waarop je je dag- of weekplanning maakt. Op die manier heb je een soort stok achter de deur voor jezelf om het daadwerkelijk te doen én zo creëer je een fijne, nieuwe gewoonte. 

 

Starten met plannen (in de actie!)

Schrijf eerst op hoe je dag of week er nu uitziet.
Ga je de planner voor je werk gebruiken of als uitgebreide agenda? Of ga je hem gebruiken voor een nieuwe dagindeling of als ondersteuning tijdens je behandeling of herstel? In alle gevallen raad ik aan om eerst te noteren hoe jouw ritme er nu uit ziet, zonder dat je al kleine of grote dingen gaat veranderen. Dit kan je helpen om direct veel inzicht te krijgen in waar jouw tijd naartoe gaat en dit kan een heel waardevol inzicht voor je zijn. Plan je misschien veel te veel of heb je vooral veel gaten? Dit is handige informatie voor jezelf om mee verder te kunnen. Start met hoe jouw weken er nú uitzien, zonder meteen verbeteringen door te willen voeren. Dit inzicht komt vanzelf en aan je structuur werk je gaandeweg. 

Begin bij de basis activiteiten en zaken die vast staan.
Je kunt het beste beginnen met het opbouwen van jouw planning door je basis activiteiten als eerste op te schrijven. Denk aan je slaaptijden en eetmomenten. Zo krijg je direct al een aardig duidelijke verdeling van de dag of week. Schrijf daarna meteen de dingen op die vast staan, zoals je werktijden. Zo heb je mooi alle momenten geblokt waar weinig speling zit. Vaak lees ik de tip om eerst me-time in te plannen, maar dat lijkt mij pas handig om te doen zodra je weet wanneer hier daadwerkelijk een moment voor kan zijn. Anders gaan die momenten voor jezelf er hoogstwaarschijnlijk niet komen of moet je je planning op een later moment weer aanpassen.

⁠Plan voldoende tijd in voor jezelf.
Het allerbelangrijkste wat je in zou moeten plannen is: 𝘁𝗶𝗷𝗱 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗷𝗲𝘇𝗲𝗹𝗳. Tijd voor een pauze, een wandeling, sporten of het uitoefenen van jouw hobby. Maar natuurlijk ook tijd voor jouw eventuele partner, gezin en/of familie of andere dingen waar jij blij van wordt.⁠ Wil je graag 2 of 3 keer per week sporten? Plan dit dan als eerste in. Want die avonden vullen zich anders vanzelf met andere dingen. Wil je graag dagelijks een rondje wandelen? Reserveer hier dan bijvoorbeeld iedere dag meteen na de lunch een half uur tijd voor in. Zo is de kans veel groter dat het ook daadwerkelijk gebeurd, omdat jij dit zelf prioriteit geeft. 

Voor een goede energiebalans wissel je inspanning met ontspanning af.
Dit is één van de belangrijkste tips die ik je op deze pagina kan geven. Een goede energiebalans is voor iedereen belangrijk, maar natuurlijk helemaal als je in herstel bent. Voor een goede energiebalans kun je het beste na iedere inspannende activiteit steeds een ontspannende activiteit plannen. Wissel hier mee af zodat je weer kunt opladen voor een volgende activiteit. Hierdoor houd je de balans en bouw je voldoende rust in voor jezelf. Daarnaast moet een fijne planning die je goed vol kunt houden.. hoe fijn klinkt dat? Om jouw planning vol te kunnen houden is het heel belangrijk dat je niet alleen maar dingen plant die gewoon moeten gebeuren of zaken die eigenlijk alleen maar energie kosten.

 

Tijdens het plannen (ga zo door!)

Neem voor alles de tijd en plan ruim in.
Het is niet prettig als je je moet haasten of zaken niet hebt gehaald. Daarnaast geeft het een positief gevoel als je ziet dat je de planning van de dag of week helemaal hebt kunnen volgen. Plan dus voldoende tijd voor je activiteiten én rondom je activiteiten in. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld reistijd of tijd die je nodig hebt om te wisselen tussen taken. Vergeet ook het bereiden van je ontbijt, lunch en avondeten (en eventueel tussendoortjes) niet. Het is zoveel fijner als je niet gehaast hoeft te proberen je planning te volgen, want dat is niet de bedoeling. En als je ruim plant, blijft er soms zelfs wat extra ruimte over. 

Je hoeft niet alle activiteiten van tevoren al helemaal bedacht te hebben.
Het is ook prima als je hier alleen wat tijd voor reserveert op je planner en op het moment zelf kijkt waar je zin in hebt of behoefte aan hebt. Vul dan bijvoorbeeld in zo’n blok een plus-teken in. Wees niet te streng voor jezelf!

Plan ‘s avonds geen grote of inspannende activiteiten in zodat je de dag rustig af kunt bouwen.
Kijk zo min mogelijk naar schermen en doe iets wat rustig en offline is. Maak je ruim van tevoren klaar om te gaan slapen zodat je lichaam zich hierop kan voorbereiden.

Markeer alle verschillende categorieën voor extra veel overzicht.
Bij deze tip komt jouw setje markeerstiften uitstekend van pas. Door verschillende categorieën een kleurtje te geven kun je veel makkelijker in één oogopslag zien hoe jouw dag eruit ziet. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Geef bijvoorbeeld iedere categorie een andere kleur op basis van die catageorie. Dus bijvoorbeeld alle eetmomenten markeer je geel en alle werkblokken kleur je paars. Maar je kunt ook op intensiteit markeren. Alle intensieve taken markeer je in dat geval bijvoorbeeld rood en alle ontspannende activiteiten groen.

Plan jouw volgende plan-sessie in.
Dit is een simpele maar belangrijke tip en werkt goed als stok achter de deur. Om deze nieuwe gewoonte goed vast te houden is het belangerijk om steeds op opgeveer hetzelfde moment jouw nieuwe planning voor de dag of week te maken. Zet je het alvast op je planner?

 

Tips voor als je heel weinig energie hebt

Zorg goed voor jezelf en de energie die je hebt.
Als je overspannen of burn-out bent is het belangrijk om vooral dingen te doen die je energie geven of waar je een goed gevoel van krijgt. Zeg nee tegen afspraken waar je geen behoefte aan hebt en leer je energievreters kennen. Plan zo veel mogelijk alleen leuke activiteiten, maar houd ze wel kort. Op deze manier vraag je niet teveel van je lichaam en geest en zorg je goed voor jezelf, want ook leuke activiteiten kosten energie.

Stel prioriteiten als dingen écht moeten gebeuren.
Helaas zijn er, vooral als je alleen woont, ook tijdens je burn-out klusjes of regeldingen die je nog moet doen en waar je je waarschijnlijk moeilijk toe kunt zetten. Stel prioriteiten en pak de dingen die wel even kunnen wachten over een tijdje op. Verdeel de andere zaken die niet kunnen wachten op in kleine(re) stukjes en plan hier steeds een kort tijdsblok op je planner voor in zodat je hier mee bezig kunt zijn. Misschien kun je er wel samen met iemand naar kijken of vraag of iemand iets van je over kan nemen. Je hoeft het niet alleen te doen!

 

© 2020 - 2022 Planjeweek.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel

Ik ben er even een weekje tussenuit, dus de verzending van jouw bestelling zal helaas wat langer duren dan normaal. Daarom kun je de hele week met 15% korting shoppen! 🎉 Gebruik hiervoor code: vakantie!15. Geldig op alle planners t/m zondag 2 oktober 2022. Vanaf maandag 3 oktober 2022 worden alle bestellingen (op volgorde van binnenkomst) weer verzonden. Niet geldig i.c.m. afgeprijsde artikelen en andere kortingscode's.