Hoe een nieuw product tot stand komt

Mijn laatste blog is alweer van even geleden. En daar heb ik een hele goede reden voor, want ik ben onwijs druk geweest met het ontwikkelen van de allernieuwste planner. Namelijk: de prikkelarme jaarplanner! Nu het grootste werk erop zit vind ik dit een mooi moment om hier meteen een blog aan te wijden. Want hoe komt een nieuw product in mijn webshop eigenlijk tot stand? Ik neem je hieronder graag mee in dit proces.

Het begint allemaal bij een (goed) idee

Alle grootse dingen beginnen klein en met een (goed) idee. Deze jaarplanner zit al heel lang in mijn hoofd om uit te werken, maar omdat het een grote financiële investering is (mijn grootste zakelijke investering tot nu toe!) en daarom extra risico’s met zich meebrengt heb ik nog even gewacht met het ontwikkelen ervan. In de tussentijd ‘sluimert’ zo’n idee in mijn achterhoofd en krijgt het langzaam een beetje vorm. Maar écht vorm krijgt het pas als ik eenmaal een ontwerp ga opzetten en ik het visueel voor me kan zien. Tot die tijd schrijf ik alle ideeën die omhoog komen op en dit leg ik naast eventuele feedback en opmerkingen die vanuit klanten binnen zijn gekomen. 

Het project plannen

Aan het begin van dit jaar had ik al als doel gesteld om deze jaarplanner te gaan ontwikkelen, dus het was niet iets inpulsiefs wat op mijn pad kwam. Ik wist ook dat ik hem in augustus wilde lanceren zodat de planners op tijd beschikbaar zouden zijn voor het nieuwe school- en studiejaar. Globaal was dit daarom mijn planning:

Mei 2022 – Inventariseren / eerste opzet binnenwerk / productfotografie boeken
Juni 2022 – Offertes opvragen / ontwerp afmaken / uittesten / drukker kiezen / corrigeren en aanleveren aan de drukker.
Juli 2022 – Produceren door de drukker / productafbeeldingen maken / pre-orders aanbieden (marketing)
Augustus 2022 – Planners leverbaar

Inventariseren

Alle ideeën, tips en opmerkingen die ik al had, heb ik als eerste op een rijtje gelegd. Ik inventariseer wat ik belangrijk vind en waar ik denk dat de meeste behoefte aan is. Ik was er voor de jaarplanner al vrij snel over uit dat dit een mooi boek moest gaan worden met een stevige, genaaide binding. Echt zo’n planner die ik zelf niet zou laten liggen als ik hem in een boekwinkel tegen zou komen 😉 En ook heel leuk om eens zoiets te kunnen ontwikkelen dan een standaard boekje met ringband. In grote lijnen bedenk ik dan wat er ongeveer in de planner moet gaan komen, hoeveel pagina’s dit in totaal zullen worden en hoe het ontwerp ongeveer zal gaan zijn. Deze jaarplanners wilde ik graag prikkelarm opmaken, zodat hij voor de meeste mensen toegankelijk is. Met deze ‘basis specificaties’ ga ik vervolgens verder aan de slag. Op Instagram heb ik in mijn story’s ook regelmatig vragen gesteld en keuzes gegeven om de richting te bepalen. Zo fijn als klanten en volgens zo actief mee willen denken! Dit gaf mij een redelijk goed beeld van welke kant ik het beste op kon gaan.

Eerste opzet voor het binnenwerk

Ik vind het altijd fijn om al snel een opmaakbestand klaar te zetten als ik met een nieuw product ga starten. Dan ben ik voor mijn gevoel ‘echt begonnen’ en daar word ik productiever en gemotiveerd van. Ik maak mijn ontwerpen in Adobe InDesign en voor deze jaarplanner had ik al snel een aantal stramien pagina’s opgezet. De basis neem ik over van bestaande planners, omdat het ontwerp in grote lijnen hetzelfde kan blijven. Vervolgens verdeel alle de inhoud die ik in de planner kwijt wil, over het totaal aantal pagina’s. Ik reserveer dan bepaalde bladzijden voor doelen of plantips bijvoorbeeld, zodat ik weet waar dat moet komen als ik echt de vormgeving van die pagina’s ga doen. Ik zet zoveel mogelijk in het bestand zodat ik niets vergeet en daarna nog met alles kan schuiven. Daarnaast ben ik ook alvast voor mooie stockbeelden voor het omslag aan het kijken en alvast wat inspiratie op aan het doen.

Een drukker zoeken

Pffjoe.. dit vind ik altijd de meest uitdagende stap van ieder nieuw product of herdruk. In het beste geval kan ik opnieuw bestellen bij een drukker waar ik al eerder een order heb geplaatst, maar tot nu toe heb ik helaas mijn vaste adresje nog niet gevonden. En de jaarplanner is zo’n specifiek ander product, dat ik hiervoor op zoek moest naar een andere partij.  Allerlei termen komen vervolgens om de hoek kijken; hardcover, paperback, softcover, integraalband, flexibele hardcover, genaaid gebonden, gelijmd gebonden.. noem maar op. Om duizelig van te worden 😉 In drukkerland is het daarnaast mijn ervaring dat het heel lastig is om alle mogelijkheden losgepeuterd te krijgen als je er niet het fijne van weet. Gelukig wist ik voor dit product wel redelijk goed wat ik wilde (maar nog niet precies hoe het allemaal heet), maar na even googlen kwam ik hier wel uit. Omdat ik het idee voor dit product al langer in mijn hoofd had, had ik steeds alle drukkerijen die ik gaandeweg tegenkwam en zo’n boek zouden kunnen produceren, als tabblad opgeslagen. Dit kon ik er nu dus heel makkelijk bij pakken en zo hoefde ik mijn zoektocht niet vanaf nul te starten. De basis specificaties die ik had opgesteld heb ik gebruikt om bij deze (en nog wat andere) drukkers een offerte op te vragen. Ik hou een lijstje bij waar ik precies een offerte heb opgevraagd, zodat ik af kan vinken en na een tijdje kan zien of alles binnen is.

De vormgeving

Het begint een aardig lange blog te worden, maar het is dan ook een tijdrovend en uitgebreid proces. Want in de tussentijd (terwijl ik wacht op de offertes) werk ik verder aan het ontwerp. De basis opzet werk ik beetje bij beetje helemaal uit en ieder stramien maak ik één voor één helemaal netjes. – Een stramien is een bepaalde opmaak die je herhaalt over meerdere pagina’s. Paginanummers staan bijvoorbeeld ook bijna altijd in een stramien, zodat je dit niet op iedere pagina apart hoeft neer te zetten. – Ik schrijf de teksten voor iedere pagina en ik sleep en schuif de vormgeving totdat ik helemaal tevreden ben. En geloof me, de opmaak veranderd daardoor nogal vaak! 😉

Manuscript (proef) laten printen

Dit heb ik eigenlijk alleen voor de jaarplanner laten doen, omdat deze planner de meeste inhoud en teksten bevat. Ik ben dus samen met mijn dochtertje naar een locale copyshop gefietst en heb daar het binnenwerk afgedrukt en wel opgehaald.  Op papier kijkt een ontwerp heel anders dan op een scherm, dus ik zag al meteen dat de lettergrootte iets kleiner mocht. Ik ben aan de slag gegaan met dit manustript en heb alles nagekeken en nagelezen en er her en der opmerkingen en correcties bij geschreven. Dit heb ik vervolgens achter de computer weer allemaal verwerkt in de opmaak. De indeling veranderde zelfs nog compleet, omdat ik het toch niet zo logisch vond. De doelenpagina’s had ik eerst helemaal vooraan geplaatst, maar ik wilde liever toch gewoon starten met de planoverzichten. Zo zie je maar waar zo’n extra uitdraai wel niet goed voor kan zijn!

Drukker kiezen

De offertes druppelden langzaam binnen en af en toe moest ik even reply’en met een vraag of verzoek nog iets aan te laten passen. Steeds als er een offerte binnen kwam kon ik het toch niet laten meteen even te kijken 😉 Bij sommige drukkers heb ik ook meteen een sample aangevraagd als ik er een goed gevoel bij had en de prijs goed was. Als laatste stap in deze zoektocht naar een fijne drukker, stelde ik een top-3 samen. Alle voors en tegens heb ik tegen elkaar opgezet en ook mijn vriend hielp hierbij. Mijn eerste ingeving was drukker X, maar drukker Y was meer gespecialiseerd in kleinere oplages en dit leek mij verstandiger voor mijn nog groeiende webshop. Ik sliep er nog een nachtje over maar uiteindelijk toch voor drukker Y gegaan. Bij hun had ik ook de mogelijkheid eerst een proefdruk te bestellen voordat de gehele oplage zou worden geproduceerd dus dat heb ik meteen geregeld.

Puntjes op de i

De proefdruk arriveerde nét op tijd om er nog even goed naar te kunnen kijken. Ook hier heb ik me over gebogen (en mijn partner ook) en nog flink wat aantekeningen op gemaakt, die ik vervolgens daarna weer digitaal verwerkte. Dit moest hem dan toch echt gaan worden.. en spannend dat ik het vond! Het aanlevermoment komt op een gegeven moment gewoon in zicht en ik besef mij ook dat je bezig kunt blijven. Het stelde mij ook gerust dat ik bij een volgende druk gewoon weer dingen kan aanpassen als dat nodig is. Ik ga deze planner zelf ook gebruiken dus ik zal vast en zeker tegen dingen aan gaan lopen die ik toch liever anders wil. Maar goed, de allerlaatste stap was het drukklaar maken van het omslag en het binnenwerk en dan hopen en bidden dat alles goed komt. We gaan het zien… ik verwacht ze morgen geleverd te krijgen en ik ben nog nooit eerder zo zenuwachtig geweest voor een eerste druk als bij deze planner! Ben je net zo benieuwd naar het resultaat als ik?

Gratis blog abonnement

Abonneer je op dit blog en je krijgt een mailtje wanneer er een nieuw bericht online staat.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
De waardering van www.planjeweek.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.8/10 gebaseerd op 312 reviews.